sâmbătă, 29 iunie 2013

Clase ale viitorului – viziunea unui futurolog

În perspectiva unei schimbări majore de paradigmă educațională impusă de progresul extrem de rapid al tehnologiilor, se vorbește tot mai mult în ultima vreme de nevoia de a schimba fundamental mediul fizic școlar și modul în care este structurat și amenajat spațiul unei clase. David Thornburg, un futurolog, autor, cercetător și consultant renumit (clasat în top ten al celor mai influenți  specialiști în tehnologiile educaționale și susținător înfocat al învățării bazate pe proiect) a trecut deja de la vorbe la fapte prin construirea în Brazilia a unui spațiu flexibil de învățare interactivă numit Educational Holodeck (a se vedea analogia cu camera holografică din Star Trek). Acest spațiu nu mai are nimic în comun cu clasele tradiționale formate din șiruri de bănci  orientate către o catedră, ci este o sală aproape goală, care poate deveni orice, ca un teatru fără public cum o numește creatorul său.  În această sală de clasă fără fereste, cu opt ecrane de proiecție care funcționează perfect și servicii Google Earth, elevii pot "zbura" unde doresc și explora ei înșiși conținuturi ale învățării care îi provoacă și îi stimulează, iar profesorul  trece de la rolul de lector la cel de ghid al unei explorări.

Filosofia educațională a lui Thornburg se bazează pe ideea că un copil învață mai bine dacă este constructorul propriei sale învățări și că rostul școlii este să îi pregătească pe elevi pentru viitor, nu pentru trecut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu