marți, 25 iunie 2013

Despre educație și nu numai – lecții de la Solomon Marcus(1)

Foto Antena 3
În ultima vreme, am avut bucuria să îl ascult pe domnul academician Solomon Marcus vorbind ca invitat în diverse emisiuni TV sau de radio și m-a impresionat prospețimea, actualitatea și modernitatea discursului acestei personalități complexe, care, la 88 de ani, ne povestește despre sine, despre matematică, poezie și lingvistică sau identifică cu multă precizie problemele sistemului de învățământ, propunând în același timp și soluții de schimbare și reformare în care personal cred, fie pentru că ele coincid cu cele pe care le-am aplicat și eu de-a lungul activității, fie pentru că sunt conforme cu modul meu de gândi educația, fie pentru că le-am regăsit în diverse cercetări din domeniu care m-au marcat. Am citit în aceste zile și articole, interviuri și intervenții în care Solomon Marcus vorbește despre educație și consider că aceste idei trebuie să fie cunoscute de cât mai multe persoane și, mai ales, puse în practică la diferite niveluri ale sistemului.

Despre cum se menține pofta de viață și de muncă

Pofta mea de viaţă şi de muncă este intactă, pentru că şi capacitatea mea de a mă mira a rămas intactă. Si­gur, şi de mâncarea cea mai bună te poţi plictisi, dacă o mănânci zilnic. Dar eu am ştiut să-mi mut centrul de interes, de fiecare dată când am simţit că un anumit domeniu mă oboseşte, ca apoi să revin, după o vreme, cu forţe noi. Gândiţi-vă că merg spre 88 de ani. Am be­neficiat, deci, de un timp de reflecţie foarte mare. Dacă din nu ştiu ce motiv m-aş fi oprit la 60, vârsta la care mulţi se retrag şi se pensionează, aş fi pierdut enorm. Abia după 60 de ani am început să câştig în viziune, în înţelegere, să mă ridic în zbor şi să cu­prind orizonturi cât mai vaste. E nevoie de o anumită înţelepciune, care vine foar­te încet. Azi am o nevoie atât de pu­ternică de a mă exprima, lucrurile des­pre care vreau să scriu sunt atât de multe, că stau la rând în mintea mea. Mi se pare că mai am nevoie de mulţi ani ca să spun tot ce am de spus.(Solomon Marcus - text preluat din Formula AS, nr. 1029 din 2012)

Despre ruptura dintre speculația teoretică și practica educațională

Un alt neajuns al cercetarii in domeniul educatiei este incapacitatea nivelurilor superioare, de speculatii teoretico-metodologice, de a-si exercita impactul asupra nivelurilor inferioare, de practica educationala. Discrepanta dintre rafinamentul celor dintai si stagnarea celor din urma este tot mai mare. Lipsesc verigile intermediare. Scenariul dominant imperativ al interactiei catedra(profesor)-banci(elevi), persistenta unor programe si manuale prafuite sfideaza puzderia de conferinte, mese rotunde si sesiuni de comunicari la care se aduna « experti in educatie », expresie cu o involuntara incarcatura ironica tot mai vizibila.  Sunt vreo 60 de ani de cand particip la astfel de manifestari, ma amuza sa intalnesc la ele oameni tineri, care pot acorda credit unor sloganuri privind interdisciplinaritatea, educatia computationala, legarea de practica si invatarea pe tot parcursul vietii ; dar, de fapt, aceste sloganuri au trecut de la o generatie la alta, de la un regim politic la altul, ramanand in mare masura fara acoperire, daca nu chiar demagogice. (Solomon Marcus – text preluat de pe http://sar.org.ro/solomon-marcus-educatia-un-bolnav-cu-diagnostic-controversat/)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu